lördag 30 april 2011

Sagan om rovan


Unga Fakta stötte jag på en räknesaga om rovan. Det roliga är att den är baserad på en rysk folksaga om jättelika rovan.
Räknesagan hittar ni här, men den sagan som jag är uppväxt med låter ungefär så här (min översättning): 

Det var en gång en gubbe som planterade en rova. Rovan växte och blev jätte stor. Gubben drog och drog, men inte kunde han få upp rovan.
Då ropade gubben på gumman. Gumman och gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade gumman på sitt barnbarn, lilla Anna. Lilla Anna och gumman och Gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade lilla Anna på hunden. Hunden och lilla Anna och gumman och gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade hunden på katten. Katten och hunden och lilla Anna och gumman och gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade katten på musen. Musen och katten och hunden och lilla Anna och gumman och gubben drog och drog … och ÄNTLIGEN fick de upp rovan! 

När jag var sist hemma i Ryssland och hälsade på köpte jag en bok om Rovan med en liten magnettavlan på baksidan. Till boken följde med små figurer av gubben och resten av gänget som man kan sätta upp på magnettavlan och på detta sätt berätta sagan. En sådan bok går tyvärr inte att få tag på i Sverige, men sagan är ju bra, tycker jag, den påminner lite om sagan om Pojken och hans ulliga får och passar särskilt bra för yngre barn. Därför delar jag med mig av bilderna som gärna kan användas för att göra en flanosaga med. Bilderna är egenproducerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar