måndag 2 maj 2011

Magiska påsar


Påsar är spännande!Ingen vet vad som kan gömma sig i dem! Det är alltid en gåta, en hemlig hemlis, spänning, överraskning och magi. 

Jag har gjort i ordning en påse som jag ibland använder vid samlingar. Den är så klart magisk. Jag har fyllt påsen med olika spännande saker. I min påse finns det: 

  • en snäcka
  • en stor träknapp
  • en tallkotte
  • en liten träslev
  • en glittrig studsboll
  • en stor vit slät sten
  • en liten grå sträv sten
  • en fjäder
  • en stjärna
  • en diamant (nästan riktig)

·  
Det vanligaste sättet att använda påsen på är att låta barnen stoppa in handen i påsen, känna på ett föremål och försöka beskriva och gissa vad det är för något. Att beskriva något som man inte ser är svårt, så jag brukar  ibland hjälpa till med frågor, till exempel: ”känns det hårt eller mjukt? Är det något stort eller litet? Taggigt? Runt? Får det plats i din hand?” osv. Sedan tar man fram föremålet och ser om gissningen stämde.
Jag brukar låta de olika sakerna ligga framme på golvet och använder de sedan för att leka Kims lek. Det brukar vara väldigt omtyckt av barnen.

Den andra varianten på påsen kräver kanske lite mer förberedelse. Även i den finns det olika spännande saker, men det finns två av varje sort. Påsen kan till exempel innehålla:
  • två likadana legobitar
  • två kaplastavar
  • två kottar
  • två flirtkulor
  • två pom-poms
  • två fjädrar
  • två stenar osv. 
Tanken är ungefär samma som med den första påsen: ett barn stoppar in handen i påsen och tar fram ett föremål. Men sedan får samma barn stoppa in handen i påsen en gång till och ta fram ett föremål som känns likadant som det första. Hittar barnet inte föremålet går tur över till nästa. Det kan bli väldigt spännande, eftersom föremål som KÄNNS likadant kan faktiskt se OLIKA ut, till exempel ha olika färger eller mönster.

Man kan så klart ha vilka saker som helst, men eftersom jag alltid brukar tänka ett steg vidare, det vill säga vad kan jag göra mer med  varje grej, finns det en tanke bakom varje föremål i min påse. För det första har jag försökt att ha med föremål av olika material och kvalité, på det viset tränar man både känsel och språket. För det andra finns det en liten berättelse om varje sak. 
I snäckan till exempel kan man höra havet. Träsleven kommer från mitt hemland och är målad i väldigt fina mönster. Om stjärnan kan man sjunga och diamanten kan användas för att leka ”Draken som vaktar guldet”. Man kan med fördel hitta på berättelser med barnen: träknappen kommer kanske från trollets jacka, han har nog tappat den när han letade efter en fågel som tappade en gul fjäder i hans skog. Ja, det är bara fantasi som sätter gränser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar