söndag 8 maj 2011

Valnötsdjur


Jag gillar marknader – jag brukar alltid hitta något inspirerande där. I helgen besökte jag en vårmarknad, och där såg jag en kylskåpsmagnet i form av en nyckelpiga. Det fantastiska var att den var gjort av ett valnötsskal. Min första tanke var att det är absolut något som jag kan göra med barnen, även med de minsta. Min andra tanke var att som liten brukade jag faktiskt leka mycket med valnötsskal och göra allt möjligt av dem, bland annat sköldpaddor. 

Så när jag kom hem letade jag upp några valnötter som jag hade kvar från jul (som tur är) och satt igång. Som en uppvärmning gjorde jag två nyckelpigor – en stor och en liten. Men sedan kom jag på att de kanske behöver en kompis eller två, så nyckelpigorna fick grannar: två skalbaggar – Blåvinge och Grönis, musen Gnagis och sköldpaddan Segis. Det skulle säkert kunna blir fler kompisar, men valnötterna tog slut. 



Till nyckelpigorna och baggar behöver man bara
  • valnötsskal
  • hobbyfärg

Måla skalet rött (eller i en annan färg, ju färggladare, desto bättre), måla huvudet svart. Måla vingar och prickar. Jag målade ögon, men det går bra att limma fäst färdiga ögon. Nu gjorde jag inga kylskåpsmagneter, eftersom det var tänkt som ett enkelt pyssel för barnen, men vill man göra det så är det bara att limma fast en liten pappersbit (gärna kraftigare papper) eller en läderbit på undersidan av skalet och sätta fast en magnet (finns att köpa i hobbyaffärer).

Det kan även bli ett enklare alternativ till de virkade nyckelpigorna.


Till musen behöver man:
  •  valnötsskal
  • hobbyfärg
  • filt
  • garn

Måla skalet i önskad färg. Klipp ut ett litet hjärta av filten och limma fast på skalet (öron och nosen). Måla ögon eller limma fast färdiga. Limma fast en liten bit av garn som svans. Färdigt! 


Till sköldpaddan behöver man:
  • valnötsskal
  • ev. hobbyfärg (om man vill göra färgglada sköldpaddor)
  • filt eller lera
Jag gjorde magen och fötterna i filt, som jag sedan limmade fast på skalets undersida.  Jag använde ingen mal, men det ser ut ungefär så här:
Som huvudet använde jag en liten pompomboll som jag klippte itu. Men som barn gjorde jag alltid fötterna och huvudet av lera. Då rullar man 5 små bollar av leran och sätter fast på nötskalet. Enkelt och roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar