onsdag 20 april 2011

Matte med kylskåpsmagneter

Bra  pedagogiskt material behöver inte kosta mycket. 

För kanske ett år sen köpte jag kylskåpsmagneter på IKEA – det var rea och en förpackning med 12 stycken kostade 3 kronor. Superbilligt! Min samlarsidan kunde stå emot, så jag passade på och köpte fyra såna förpackningar. Så klart fick jag frågan från mina nära och köra om vad jag ska med så många kylskåpsmagneter till. Och här kommer svaret…

Man kan till exempel:
-          Sortera i olika färger
-          Räkna
-          Göra mönster (jag och barnen gjorde till exempel gåtor till varandra – man bygger mönster och låter sen den andra gissa vilken färg kommer sen)
-          Göra figurer (det var väldigt spännande att komma till avdelningen varje morgon och se att barnen har byggt nya figurer på kylskåpsdörren)
-          Göra siffror och bokstäver
-          Leka affär och använda magneter som pengar

Ni kanske kommer på något mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar