söndag 21 augusti 2011

Matrjosjka

Matrjosjka är en delbar rysk docka som innehåller flera mindre dockor. Matrjosjka kallas även ofta för ”Babusjka”, vilket jag personligen tycker är rätt roligt, eftersom ”babusjka” betyder ”mormor” eller ”farmor” på ryska. Man ofta tror att matrjosjka är en urgammal rysk tradition, fast i själva verket har den existerat för lite mer än hundra år (eller i HELA hundra år – det beror ju på hur man ser på det :)). Hur som helst är matrjosjka en symbol för den ryska folkkonsten och en efterlängtad souvenir. 

För historieintresserade finns det en mycket bra artikel om matrjosjkans uppkomst och utveckling på Modersmål Ryssland. Från början var matrjosjkan tänkt som en leksak. Idag finns matrjosjkor i så många variationer så att det nästan inte går att säga vilken är den mest ryska, den äkta. Under mitt senaste besök till Ryssland träffade jag på en kvinna som själv målar matrjosjkor och av henne fick jag en hel föreläsning om hur man ska måla ”rätt” och hur man känner igen en äkta matrjoska. 

Även om det finns vissa regler och traditioner, är det egentligen bara konstnärens fantasi som sätter gränser: det finns matrjosjkor målade med motiv från ryska sagor och sägner, matrjosjkor med historiska händelser eller intressanta platser, och även matrjosjkor med politiker. I leksaksaffärer och konstnärsbutiker går det även att köpa omålade matrjosjkor, som man kan sedan måla enligt egen smak och förmåga. Men hur som helst är varje matrjosjka unik – den är handvarvad och handmålad, och därför finns det inte två som är lika, även om motivet är samma. 

Men för mig är det just leksaken matrjosjka som har den största värde. Som liten hade jag själv en matrjosjka och älskade att ta isär den och sedan sätta ihop igen - en effektiv finmotorikträning! På ett lekfullt sätt tränar man matematiska begrepp som stor, större, störst och liten, mindre, minst, man får förståelse för storlek, form och ordning, och man lär sig att räkna. Matrjosjkor är helt fantastiska att leka med och det finns något magisk i att se hur en docka blir till flera och tvärtom. 

Förutom en vanlig matrjosjka har jag en med ”Kolobok” och en med ”Sagan om rovan” – fantastiska hjälpmedel att berätta sagor med.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar