söndag 29 maj 2011

Memory med djur, frukter och grönsaker

Efter flera timmars letande efter bra bilder på internet blev det ändå flera set med memory. 

Djurmemory (husdjur, skogsdjur, vilda djur och bondgårdsdjur) ligger i ett och samma dokument här, frukt- och grönsaksmemory (även det i ett dokument) finns här.  Och här hittar ni etiketter till frukt- och djurmemory.

Prinsessan på ärtan

Denna välkända sagan av H.C. Andersson är mycket tacksam att berätta för barnen. Med lite rekvisita blir den ännu mer spännande. 


Som grund för min prinsessa använda jag den här virkade dockan. Tanken var att prinsessan ska även få en riktig säng, men det blev aldrig av. Faktiskt fungerar det mycket bra att berätta sagan utan sängen ;)

Matematik för de yngsta barnen

Vill tipsa om en bok som jag blev nästan kär i: Ett och två- stå på tå! av Else H Devold.

Boken ger mycket konkreta tips och förslag på hur man kan jobba med matematik med de yngsta barnen i förskolan. Mycket av det som står i boken görs säkert redan, men det är bra att få en medvetenhet om att även på skötbordet kan man prata matte. Ni kan provläsa boken här

Det finns en bok till i samma serie - Femma, sexa  - det kommer en häxa – den riktar sig mot lite äldre barn på förskolan.

Maskrosféer


 Féer, flickor, dockor, prinsessor – kalla dem vad ni vill. 

 
 


  
 De är enkla - även om en aning pillriga - att göra - en maskros till klänning, en till huvudet, en smal pinne att sätta ihop huvudet och kroppen med och en till till armarna. Fransa stjälken – den blir hår på dockan. Håller man den fransade stjälken i vatten en stund – blir håret lockigt. 


Man kan så klart göra féer av olika blommor, men jag tycker att maskrosor är bäst :)

söndag 22 maj 2011

Tärningsspel för de minsta

Att turas om och vänta på sin tur är svårt, men man kan träna det på ett roligt sätt när man spelar spel. Här kommer ett förslag på ett tärningsspel som även de yngsta barnen kan spela. 

Spelplan består av prickar i två färger – röda och vita (till exempel). Det finns två tärningar (trätärningar som man kan måla själv finns att köpa på hobbybutiker, till exempel Panduro): den ena har markeringar från ett till tre (upp till tre räcker gott och väl för de minsta barnen) och den andra är en färgtärning med röda och vita prickar (eller andra färger, det beror på vilka färger man väljer att ha på spelplanet). Man väljer tärningen beroende på vilken variant av spelet man vill spela. Den men färgtärningen är enklare. 

Reglerna är enkla: man slår tärningen och flyttar sedan sin pjäs (till exempel en knapp eller en sten) det antal steg som tärningen visar. Spelar man men en färgtärning flyttar man sin pjäs på nästa röda eller vita prick. Den som kommer i mål först vinner. 

Man kan utveckla spelet genom att bestämma att något särskilt händer när man hamnar till exempel på en röd prick: man kan dra fram ett sångkort ur sångpåse och sjunga, ta fram ett djur ur en påse och låta som det djuret, hitta på uppdrag åt varandra (hämta något gult eller hoppa jämfota) eller varför inte ta en bil/legobit/kaplastav/kort och när spelet är slut räkna hur många bilar man har samlat ihop.

Man kan enkelt rita ett spelplan själv, men annars hittar ni ett här.

söndag 15 maj 2011

Cirkusmemory

När förskolan som jag jobbade på hade cirkus som tema ritade jag några bilder som jag sedan använde att spela memory med. Bilderna hittar ni här.

Bilderna finns även i svartvitt (att färglägga) och i större format (både i färg och svartvitt) . Om ni vill ha dem, så mejla mig gärna.

onsdag 11 maj 2011

Pojken och hans ulliga får

Pojken och hans ulliga får är en mysig saga som passar särskilt bra för de yngsta barnen. Sagokistan har en variant på den med bondgårdsdjur, men i den som jag fick lära mig är det haren, räven, vargen och humlan som hjälper pojken. Och det är just denna variant av sagan som jag gjorde flanobilder till.

tisdag 10 maj 2011

Mer pyssel med valnötsskal


Några saker till som jag brukade göra av valnötsskal som barn -  båtar och igelkottar.

Till båten behöver man:
  • valnötsskal (det trodde ni aldrig! ;) till själva båten
  • en smal pinne, tandpetare eller en tändsticka till masten
  • lite lera att fästa masten med
  • löv eller pappersbit till seglet


Till igelkotten behövs det (förutom valnötsskal)
  • hobbyfärg
  • bovete (det brukade vi använda, men det går nog lika bra med ris)
  • lim
Så här gjorde jag: häll lite bovete på en tallrik. Ta mycket lim på skalet och rulla sedan skalet i bovete. Måla ögonen och nosen på igelkotten. Färdigt! Enkelt, roligt och passar även för de yngsta barnen.

söndag 8 maj 2011

Valnötsdjur


Jag gillar marknader – jag brukar alltid hitta något inspirerande där. I helgen besökte jag en vårmarknad, och där såg jag en kylskåpsmagnet i form av en nyckelpiga. Det fantastiska var att den var gjort av ett valnötsskal. Min första tanke var att det är absolut något som jag kan göra med barnen, även med de minsta. Min andra tanke var att som liten brukade jag faktiskt leka mycket med valnötsskal och göra allt möjligt av dem, bland annat sköldpaddor. 

Så när jag kom hem letade jag upp några valnötter som jag hade kvar från jul (som tur är) och satt igång. Som en uppvärmning gjorde jag två nyckelpigor – en stor och en liten. Men sedan kom jag på att de kanske behöver en kompis eller två, så nyckelpigorna fick grannar: två skalbaggar – Blåvinge och Grönis, musen Gnagis och sköldpaddan Segis. Det skulle säkert kunna blir fler kompisar, men valnötterna tog slut. 



Till nyckelpigorna och baggar behöver man bara
  • valnötsskal
  • hobbyfärg

Måla skalet rött (eller i en annan färg, ju färggladare, desto bättre), måla huvudet svart. Måla vingar och prickar. Jag målade ögon, men det går bra att limma fäst färdiga ögon. Nu gjorde jag inga kylskåpsmagneter, eftersom det var tänkt som ett enkelt pyssel för barnen, men vill man göra det så är det bara att limma fast en liten pappersbit (gärna kraftigare papper) eller en läderbit på undersidan av skalet och sätta fast en magnet (finns att köpa i hobbyaffärer).

Det kan även bli ett enklare alternativ till de virkade nyckelpigorna.


Till musen behöver man:
  •  valnötsskal
  • hobbyfärg
  • filt
  • garn

Måla skalet i önskad färg. Klipp ut ett litet hjärta av filten och limma fast på skalet (öron och nosen). Måla ögon eller limma fast färdiga. Limma fast en liten bit av garn som svans. Färdigt! 


Till sköldpaddan behöver man:
  • valnötsskal
  • ev. hobbyfärg (om man vill göra färgglada sköldpaddor)
  • filt eller lera
Jag gjorde magen och fötterna i filt, som jag sedan limmade fast på skalets undersida.  Jag använde ingen mal, men det ser ut ungefär så här:
Som huvudet använde jag en liten pompomboll som jag klippte itu. Men som barn gjorde jag alltid fötterna och huvudet av lera. Då rullar man 5 små bollar av leran och sätter fast på nötskalet. Enkelt och roligt!

lördag 7 maj 2011

Papperspysssel


Helt otroligt vad man kan skapa med ett sånt vanligt material som papper! På Canon Creative Park finns det massor med pyssel som man kan göra. Det är bara skriva ut och sätta igång! 

Där finns det bland annat dockteater till många kända sagor, till exempel Askungen och Rödluvan, 
ett sagoslott, siluettkort och mycket, mycket mer! Ta gärna en titt själva!

fredag 6 maj 2011

Titt-ut!


Det var en gång ett litet troll
som bodde i en strut
och varje gång man knacka på
så ropa han - Tittut!

Man kan göra ramsan med rörelser, men jag använder en liten strutdocka. Vi brukar knacka på struten, då kommer trollet ut och ropar ”Titt-ut!”. Ibland får man knacka på flera gånger, eftersom trollet hör inte eller sover. Ibland vill trollet busa och säger något helt knasigt, som till exempel ”prutt” istället för ”titt-ut”. Mycket skratt!

torsdag 5 maj 2011

En nyckelpiga jag har i handen


En nyckelpiga jag har i handen
Den kryper sakta nu upp för armen
Och sen så flyger den snart  sin kos
Och kanske landar den på Kalles nos.

Barnen älskar den sången, det är ju så spännande vems nos eller panna eller kind som nyckelpigan väljer näst för att landa på. 

Jag har en låda med tolv nyckelpigor i, två av varje färg. Det enklaste som an kan göra med dem det är att låta varje nyckelpiga hitta sig en kompis i samma färg. Men nu har jag varit så duktig och broderat olika antal prickar på varje nyckelpiga, så vill man göra det lite svårare, kan man räkna prickar och hitta två nyckelpigor som har lika många, och då är det inte säkert att de har samma färg!
Vill man krångla till det hela ännu mer, så kan nyckelpigor leka fem-kompisar (antal prickar på två nyckelpigor ska vara lika med fem). Tröttnar man på matte, så kan man bara leka med nyckelpigorna – de är ju så mjuka och sköna att hålla i handen.

Mönster till nyckelpigorna hittade jag här, men eftersom sidan är på ryska, lägger jag ut översättningen:

 
VIRKADE NYCKELPIGOR

MAGEN
Svart garn
1V virka 6 fm i en magisk ring (6)
2V öka 6 m jämnt fördelat  - 2 fm i varje fm (12)
3V *2 fm i fm, 1 fm* (18)
4V *2 fm i fm, 2 fm* (24)
5V *2 fm i fm, 3 fm* (30), avsluta

RYGGEN
Färggarn
1V virka 6 fm i en magisk ring (6)
2V öka 6 m jämnt fördelat  - 2 fm i varje fm (12)
3V *2 fm i fm, 1 fm* (18)
4V *2 fm i fm, 2 fm* (24)
5V *2 fm i fm, 3 fm* (30)
6-10V virka utan ökningar, klipp inte av garnet
Virka ihop magen och kroppen med fm, stoppa, klipp av trådet.

HUVUD
Svart garn
1V virka 4 fm i en magisk ring (4)
2V öka 6 m jämnt fördelat  - 2 fm i varje fm (8)
3V 2 fm i fm, 1 fm, 2 fm i fm, 2 fm i fm, 2 fm i fm, 1 fm,  2 fm i fm, 2 fm i fm (14)
4-5V virka utan ökningar, avsluta
Stoppa huvudet, sy fast till kroppen.

Brodera mittlinjen på ryggen i svart garn. Brodera prickar, ögon och mun. Man kan även sy fast pärlor eller färdiga ögon, eller klippa ut ögon och prickar i filt. Färdigt!

onsdag 4 maj 2011

Fem fina fåglar


Fem fina fåglar satt på en gren, och en ramla av.
Och så var det bara (en, två, tre, fyra) fyra fåglar kvar!
Fyra fina fåglar satt på en gren, och en ramla av.
Och så var det bara (en, två, tre) tre fåglar kvar!
Tre fina fåglar satt på en gren, och en ramla av.
Och så var det bara (en, två) två fåglar kvar!
Två fina fåglar satt på en gren, och en ramla av.
Och så var det bara (en) en fåglar kvar!
En fin fågel satt på en gren, och den ramla av.
Och så var det bara inga fåglar kvar!

Denna välkända ramsa finns även som sång. Noter och inspelningen kan ni hitta i bl a Titta, jag kan! Där hittar man även förslag på hur man kan bygga upp en samling kring temat.
Länk för virkkunniga (sidan är på engelska, men det är lätt att förstå): virkade fåglar

Titta jag kan!


Vill tipsa om en jättebra bok: Titta, jag kan! av Anne-Marie Engelholm. Boken innehåller steg-för-steg beskrivning av 23 rytmiksamlingar som lämpar sig för de mista barnen på förskolan (1-3 år). Varje samling bygger på en välkänd ramsa, sång eller lek. Det finns även en CD-skiva till boken, men den köpes separat. Mycket användbart!

tisdag 3 maj 2011

Färgläggning för de minsta


Jag har länge efterlyst enkla bilder att färglägga – såna som skulle passa för de yngre barnen  - tydliga, stora, med lite detaljer. Man kan så klart rita såna bilder själv, men det är inte alltid man har tid och ork för det. Så äntligen har jag hittat en sida men exakt såna bilder som jag vill ha – stora, tydliga, enkla och fina! Bilderna hittar ni här.

Det finns lite olika kategorier: djur, yrken, leksaker mm. Vill man ha riktigt enkla kan man kolla under fliken ”primitive”. Går man in på startsidan, hittar man dessutom länkar till massor av andra bilder att skriva ut, bland annat labyrinter och prick-till-prick.

måndag 2 maj 2011

Magiska påsar


Påsar är spännande!Ingen vet vad som kan gömma sig i dem! Det är alltid en gåta, en hemlig hemlis, spänning, överraskning och magi. 

Jag har gjort i ordning en påse som jag ibland använder vid samlingar. Den är så klart magisk. Jag har fyllt påsen med olika spännande saker. I min påse finns det: 

  • en snäcka
  • en stor träknapp
  • en tallkotte
  • en liten träslev
  • en glittrig studsboll
  • en stor vit slät sten
  • en liten grå sträv sten
  • en fjäder
  • en stjärna
  • en diamant (nästan riktig)

·  
Det vanligaste sättet att använda påsen på är att låta barnen stoppa in handen i påsen, känna på ett föremål och försöka beskriva och gissa vad det är för något. Att beskriva något som man inte ser är svårt, så jag brukar  ibland hjälpa till med frågor, till exempel: ”känns det hårt eller mjukt? Är det något stort eller litet? Taggigt? Runt? Får det plats i din hand?” osv. Sedan tar man fram föremålet och ser om gissningen stämde.
Jag brukar låta de olika sakerna ligga framme på golvet och använder de sedan för att leka Kims lek. Det brukar vara väldigt omtyckt av barnen.

Den andra varianten på påsen kräver kanske lite mer förberedelse. Även i den finns det olika spännande saker, men det finns två av varje sort. Påsen kan till exempel innehålla:
  • två likadana legobitar
  • två kaplastavar
  • två kottar
  • två flirtkulor
  • två pom-poms
  • två fjädrar
  • två stenar osv. 
Tanken är ungefär samma som med den första påsen: ett barn stoppar in handen i påsen och tar fram ett föremål. Men sedan får samma barn stoppa in handen i påsen en gång till och ta fram ett föremål som känns likadant som det första. Hittar barnet inte föremålet går tur över till nästa. Det kan bli väldigt spännande, eftersom föremål som KÄNNS likadant kan faktiskt se OLIKA ut, till exempel ha olika färger eller mönster.

Man kan så klart ha vilka saker som helst, men eftersom jag alltid brukar tänka ett steg vidare, det vill säga vad kan jag göra mer med  varje grej, finns det en tanke bakom varje föremål i min påse. För det första har jag försökt att ha med föremål av olika material och kvalité, på det viset tränar man både känsel och språket. För det andra finns det en liten berättelse om varje sak. 
I snäckan till exempel kan man höra havet. Träsleven kommer från mitt hemland och är målad i väldigt fina mönster. Om stjärnan kan man sjunga och diamanten kan användas för att leka ”Draken som vaktar guldet”. Man kan med fördel hitta på berättelser med barnen: träknappen kommer kanske från trollets jacka, han har nog tappat den när han letade efter en fågel som tappade en gul fjäder i hans skog. Ja, det är bara fantasi som sätter gränser!