lördag 30 april 2011

Sagan om rovan


Unga Fakta stötte jag på en räknesaga om rovan. Det roliga är att den är baserad på en rysk folksaga om jättelika rovan.
Räknesagan hittar ni här, men den sagan som jag är uppväxt med låter ungefär så här (min översättning): 

Det var en gång en gubbe som planterade en rova. Rovan växte och blev jätte stor. Gubben drog och drog, men inte kunde han få upp rovan.
Då ropade gubben på gumman. Gumman och gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade gumman på sitt barnbarn, lilla Anna. Lilla Anna och gumman och Gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade lilla Anna på hunden. Hunden och lilla Anna och gumman och gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade hunden på katten. Katten och hunden och lilla Anna och gumman och gubben drog och drog, men inte kunde de få upp rovan.
Då ropade katten på musen. Musen och katten och hunden och lilla Anna och gumman och gubben drog och drog … och ÄNTLIGEN fick de upp rovan! 

När jag var sist hemma i Ryssland och hälsade på köpte jag en bok om Rovan med en liten magnettavlan på baksidan. Till boken följde med små figurer av gubben och resten av gänget som man kan sätta upp på magnettavlan och på detta sätt berätta sagan. En sådan bok går tyvärr inte att få tag på i Sverige, men sagan är ju bra, tycker jag, den påminner lite om sagan om Pojken och hans ulliga får och passar särskilt bra för yngre barn. Därför delar jag med mig av bilderna som gärna kan användas för att göra en flanosaga med. Bilderna är egenproducerade.

tisdag 26 april 2011

Gubben i lådan och andra lekar


Jag tror att nästan alla förskoleavdelningar har sångkort. Det är ungefär samma tanke med mina lekkort

Lådor är spännande, så jag har gjort i ordning en låda med lekkort och lite rekvisita i. Lådan kan användas vid samlingar eller rörelsestunder, både inne och ute. Jag försökte att välja lekar som går att leka både inne på avdelningen och ute på gården, som kräver minimal rekvisita och kan lekas med både yngre och äldre barn. På ena sidan av varje kort är det en beskrivning av lek, på andra är det en bild som representerar leken. Jag brukar låta ett barn dra ett kort ur lådan och sedan leker vi.

Många av lekar går att variera. Kims lek, till exempel, går att leka med nästan vad som helst. Ibland använder jag små frukter, ibland leker vi leken med djur, ibland plockar jag saker som finns på avdelningen. Man kan även ha saker av samma sort fast i olika färger (till exempel, bilar eller knappar). Om jag leker med yngre barn, brukar jag ta fram bara tre eller fyra föremål. Äldre barn kräver mer utmaningar, så då kan upp till tio föremål tas fram och fler är ett kan trollas bort. 

Jag delade in lekkorten i två dokument, det första innehåller lite mer aktiva lekar: lekar 1
Det andra är lite lugnare lekar och det hittar ni här: lekar 2
Bilderna för det mesta är egenproducerade.

torsdag 21 april 2011

Stadsmusikanterna i Bremen


Jag älskar sagor. Alla möjliga: folksagor, klassiska sagor, sagor om djur och sagor med mycket magi i. Vissa sagor är särskilt lämpliga för att berätta i en barngrupp i form av till exempel sagopåsar eller flanosagor.
Bröderna Grimms Stadsmusikanterna i Bremen hör till mina favoriter. Sagan är enkel, huvudpersoner är djur och den är lätt att göra som flano. Jag tycker det är lätt att få barnen med i sagan – jag brukar be barnen om hjälp med olika djurläten, och det brukar vara väldigt uppskattat. För yngre barn brukar jag berätta en förkortad version: sagan tar slut då alla rövare springer till skogen och aldrig kommer tillbaka (alltså ingen rövare som återvänder till stugan för att undersöka vem som har invaderat den).

Sagan och bilderna hittar ni här: Stadsmusikanterna i Bremen

Texten kommer från Godnattsagor  (men jag har förkortad den lite), bilderna hittade jag på olika resurser på nätet. Var så goda!

onsdag 20 april 2011

Enkronorskort


Återigen: bra pedagogiskt material behöver inte kosta mycket pengar. Och bra pedagogiskt material kan man använda på flera olika sätt.

Kolla extra noga nästa gång ni besöker till exempel Blomsterlandet eller någon postkiosk. Ibland finns det väldigt fina och mycket billiga vykort att köpa – köper man minst 10 stycken så kostar dem 1 kr/st.

Jag brukar köpa två av varje och göra memory av dem. Jag har flera uppsättningar, bland annat  katter och hundar, vilda djur, bondgårdsdjur, blommor, årstider och jul. Korten är ganska stora och bilderna är enkla och tydliga, så de passar även för de yngre barnen. 

Men memory är så klart inte det ända som man kan göra med korten. Här kommer några förslag. 
  • Alla kort ligger med bilden neråt. Ta ett kort och beskriv vad du ser på bilden. Låt barnen gissa.
  • Varje barn får ett ”hemligt” kort. Be sedan barnen att beskriva det som finns på bilden utan att säga vad det är för något. Detta är ganska svårt, eftersom barnen gärna använder substantiv när de berättar om saker som de ser. Verb är svårare att få fram (till exempel att det är ett djur som kan HOPPA). Adjektiv (att djuret är LITET och GRÖNT) är svårast att komma på, så var beredd att hjälpa till med frågor. Men det är ett väldigt bar sätt att träna språket på!
  • Charader: istället för att använda ord för att beskriva bilden kan man använda kroppsspråket. Be barnen att visa vilket djur det är på bilden.
  • Vid rörelsesamling: visa ett kort och rör er som djuret på kortet (skutta som en hare, hoppa som en groda osv)
  • Hitta på berättelser eller sagor med hjälp av korten.
  • Använd som sångkort.
  • Vid blöjbyte: gör en mobil eller klistra fast ovanför skötbordet.
  • Lite svårare variant av memory: klipp varje kort i två bitar. Spela memory med korthalvor eller använd som ett enkelt pussel för yngre barn.

Matte med kylskåpsmagneter

Bra  pedagogiskt material behöver inte kosta mycket. 

För kanske ett år sen köpte jag kylskåpsmagneter på IKEA – det var rea och en förpackning med 12 stycken kostade 3 kronor. Superbilligt! Min samlarsidan kunde stå emot, så jag passade på och köpte fyra såna förpackningar. Så klart fick jag frågan från mina nära och köra om vad jag ska med så många kylskåpsmagneter till. Och här kommer svaret…

Man kan till exempel:
-          Sortera i olika färger
-          Räkna
-          Göra mönster (jag och barnen gjorde till exempel gåtor till varandra – man bygger mönster och låter sen den andra gissa vilken färg kommer sen)
-          Göra figurer (det var väldigt spännande att komma till avdelningen varje morgon och se att barnen har byggt nya figurer på kylskåpsdörren)
-          Göra siffror och bokstäver
-          Leka affär och använda magneter som pengar

Ni kanske kommer på något mer?

tisdag 19 april 2011

Vi leker träd

Det kanske är dags att förklara varför bloggen heter just så.


På vår avdelning har vi ett träd. Tanken med det är att vi ska följa årstiderna. Än så länge har det inte hänt så mycket med trädet, eftersom vi inte hade så många gemensamma årstider att uppleva. Under vintermånaderna stod det kalt och senast idag växte det faktiskt ägg i trädet – det är ju påsk snart. Äggen har vi så klart målat med barnen och de har även varit med och satt upp äggen i trädet.

Nu när våren är här och träd utanför våra fönster börjar bli gröna växer det kanske knoppar och löv i vårt träd också. Och kanske några blommor. Det kanske är ett äppelträd eller ett maskrosträd– det vet vi inte än. 

 
I trädet bor det en uggla. Den flyttade in för inte så länge sen och anledningen var att sången om ugglan som bor i trädet är en storfavorit hos oss. Ni har säkert hört den: 



Vi leker träd, vi leker träd, vi leker ihåligt träd.
Vi leker träd, vi leker träd, det bor en uggla i den.
Hoho hoho, hoho hoho, hohohohohohoho

Och det händer väldigt ofta att det hörs ”hohohoho” från olika håll under dagen – från barn och vuxna.
 Det kan hända ett det flyttar in fler djur eller fåglar i trädet. Kanske en kompis till uggla – till exempel en ekorre eller en igelkott. Eller en tiger. Man vet aldrig. Och det är just det som är så spännande.

måndag 18 april 2011

Vad finns det i ett ägg?


Snart är det påsk och jag kunde inte låta bli att göra i ordning lite påskaktiviteter.
Ägg hör så klart påsken till, så jag började med att köpa ett stort ägg...






... som sedan fylldes på med mindre ägg i olika material, mönster, färg och storlek. 

I varje ägg gömmer det sig en ramsa, en lek eller en saga. 


I det här ägget finns det 8 små ägg i fyra olika färger (köpte dem på Panduro). Kan användas för att spela färgmemory, särskilt med de yngsta barnen, eller för att helt enkelt para ihop.  




 
Nästa ägg innehåller 4 tuppar och 4 ägg i olika färger (köpta också på Panduro). Uppgiften är att para ihop varje tupp med ett ägg i samma färg.






I det här ägget bor fem små kycklingar. Ramsan medföljer :)


Fem små kycklingar går på promenad,
en tar sällskap av en myra, så var dom bara fyra.

Fyra små kycklingar går på promenad,
en går hem och koka te, så var dom bara tre.

Tre små kycklingar går på promenad,
en får så ont i en klo så, så var dom bara två.

Två små kycklingar går på promenad,
en blir så trött i ett ben, kvar e bara en.

Den ensamma lilla kycklingen skyndar sig hem,
där träffar han de andra, så är de åter fem.


Eller:
Den lilla kycklingen ska gå på torget
Den lilla kycklingen får stanna hemma
Den lilla kycklingen får saft och kaka
Den lilla kycklingen vill också smaka.
Den lilla kycklingen sa Pip Pip Pip





Vill man så kan man ta fram bara tre kycklingar att börja med:
Tre små kycklingar moster fick.
En hoppar- hopp, hopp, hopp.
En pickar- pick, pick, pick.
En piper-tjick, tjick, tjick.

När man öppnar nästa ägg hittar man fem små ägg och fem hönor (fingerdockor). Äggen köpte jag på Panduro, fingerdockorna gjorde jag själv av filt.





Den lilla hönan värpte ägget,
den lilla hönan stekte det,
den lilla hönan duka bordet,
den åt och blev fet.
Men den lilla som är så smal
hon fick bara ett skal!

                                                                                





5 små påskägg, fina färger de har.
Mamma åt det blå, nu är det 4 kvar.
4 små påskägg kan du nu se.
Pappa åt det röda, så var det bara 3.
3 små påskägg på bordet var
Storasyster åt det gula, nu är det 2 kvar.
2 små påskägg, de vackraste vi sett.
Lillebror åt det ena, så var det bara 1.
Ett litet påskägg, så ensamt det var
Jag äter upp det så är det inget kvar



Det finns även 8 ägg som vi använder till äggjakt. Innan samlingen sätter jag upp äggen på olika ställen i rummet. När samlingen börjar låter jag barnen leta efter äggen. På baksidan av varje ägg finns det en bild som representerar en viss sång. När ägget är upphittat, tittar vi på bilden och sjunger sången.
Jag använde följande sånger:
I ett hus vid skogens slut
Jag hamrar och spikar
Bä-bä vita lamm
Imse-vimse spindel
Krokodilen i bilen
Vi leker träd
Lilla snigel
Den cyklande elefanten
De flesta är rörelsesånger, dessutom är de storfavoriter i just vår barngrupp. Man kan så klart använda andra sånger, det viktigaste är ju att barnen tycker om dem.

Det sista ägget är kanske det mest spännande för att det är av rent guld :) I den bor det en rysk folksaga om Höna-pöna.






Här kommer texten (min översättning): 

 SAGAN OM HÖNA-PÖNA OCH DET GYLLENE ÄGGET
Det var en gång en gumma och en gubbe som hade en Höna-pöna. En dag värpte Höna-pöna ett ägg, men det var inget vanligt ägg utan ägget av guld.
Gubbe försökte knäcka ägget, men det gick inte. Gumman försökte knäcka ägget, men det gick inte. Då kom det en liten mus, viftade med svansen, ägget ramlade ner och gick sönder.
Gubben grät, och gumman grät. Men Höna-pöna tröstade dem och sa: Jag ska värpa ett annat ägg, inte något gyllene ägg utan ett vanligt.

Sagan om den hungriga larven




Engelsk saga av Eric Carle (i min fria översättning)

Det var en gång en liten och mycket hungrig larv. 

Så fort den föddes började den leta efter mat. 






På måndag åt larven ett äpple.
 





På tisdag åt larven två päron.







På onsdag åt larven tre plommon.


 
På torsdag åt larven fyran jordgubbar.






 

På fredag åt larven fem apelsiner.







På lördag åt larven en chokladbakelse, en glass, en gurka, en ostbit, en prickig korv, en klubba, en bit av en körsbärspaj, en korv, en muffins och en melonbit. 



























Den natten hade larven fruktansvärt ont i magen! Men han var fortfarande hungrig.

Dagen efter var det söndag och larven åt ett fint grönt blad och därefter mådde den mycket bättre. Nu var larven inte hungrig längre. Och det var ingen liten larv nu utan en stor fet larv! 



Nu var larven mycket trött. Den byggde ett litet hus, kröp in och somnade där.
Larven sov i två veckor, så trött var den! När larven vaknade, gjorde den ett litet hål i huset – och ut kom det  - nej, ingen larv, utan en fin fjäril! 


(ibland måste man äta mycket för att bli något fint! ;) )